Gebed van Elisabeth van Dyon

O mijn God,
Drieëenheid, die ik aanbid,
help mij mezelf totaal te vergeten
om mij in U te vestigen,
roerloos en stil
alsof ik reeds in de eeuwigheid was.
Niets moge mijn vrede verstoren,
niets mij uit U verwijderen,
mijn Onveranderlijke.
Maar elke minuut voere mij verder binnen
in de diepte van uw Mysterie.

Schep vredige stilte in mijn ziel,
maak er uw hemel van,
uw geliefde thuis,
de plaats waar Gij rusten kunt.
Dat ik U daar nooit alleen late,
maar er helemaal zij,
wakker in geloof,
heel en al aanbidding,
volkomen prijsgegeven
aan uw scheppende kracht.

O Christus, mijn Geliefde,
uit liefde gekruisigd,
ik wil een bruid zijn voor uw hart,
U bekleden met heerlijkheid,
U beminnen… tot ik erbij sterf!
Maar ik voel mijn onmacht
en ik vraag U:
bekleed mij met Uzelf,
mijn ziel geheel afgestemd op de uwe,
doordring mij, overrompel mij,
neem Gij in mij alle plaats in.
Dan zal mijn leven enkel nog zijn
een afstraling van uw leven.
Kom in mij als Aanbidder,
als Verzoener, als Verlosser.

O Eeuwig Woord,
Woord van mijn God,
ik wil mijn leven doorbrengen
luisterend naar U,
heel volgzaam worden
om alles van U te leren.
Door alle nachten,
Alle leegten,
alle onmacht heen
mijn blik voortduren op U,
blijven in uw grote licht.
O Zon, die ik bemin,
boei mij zozeer,
dat ik nooit meer weg kan
uit uw lichtkrans.

O verterend Vuur,
Geest van liefde,
kom over mij
opdat het Woord in mij
als het ware
opnieuw kan geboren worden.
Laat mij voor Hem
een nieuwe mensheid zijn,
waarin Hij heel zijn Mysterie
herbeleven kan.

En Gij, Vader,
buig U over uw
arme, kleine schepsel neer.
Overdek haar/hem met uw schaduw.
Zie in haar/hem slechts
de Veelgeliefde,
in wie Gij welbehagen hebt.

O mijn Drie,
mijn Al,
mijn Zaligheid,
oneindige Eenzaamheid.
Onmetelijkheid
waarin ik mij verlies,
ik lever mij aan U uit als een prooi.
Berg U diep in mij
opdat ook ik mij bergen kan in U,
wachtend tot ik in uw licht ga schouwen
de eindeloze diepte van uw heerlijkheid.

Elisabeth van Dijon/Dyon
21 november 1904

Uit Mystiek Dagboek van Kick Bras p.296

4 thoughts on “Gebed van Elisabeth van Dyon

  1. Toen ik voor Nederland Zingt op Zondag eco-boer Jan Huijgen moest filmen en hij over zijn passie voor Heidegger en Hammarskjold vertelde, heb ik “Merkstenen” aangeschaft. Sindsdien ook regelmatig gelezen en inderdaad een mooi boekje met geweldige teksten.

    Ik zal het weer eens oppakken!

    Dank je voor je tip.

    Wat vind je van dit gebed, Juko?

    hartelijke groet,

    Ronald

  2. Bij dit gedicht heb ik het gevoel alsof er een soort psalm is geschreven waarin de volledige overgave aan God tegelijk afgesmeekt wordt en gestalte krijgt door het gedicht zelf en de wijze waarop de dichteres haar woordkeus heeft laten bepalen.
    Ik moest het een paar maal herlezen om de verschillende geloofslagen tot me door te laten dringen. Alsof je wat langer naar een schilderij kijkt en telkens nieuwe dingen ontdekt.
    Zo werkte dit gedicht bij mij. De overgave aan en tegelijk de verwondering van het grote mysterie.
    Een prachtig gebed dat bij herhlaing gelezen moet worden.

    Kijk voor een eigen liedtekst op mijn weblog De Stenen tafel.
    De strekking komt overeen maar de woordkeus is duidelijk eenvoudiger opgesteld en toch hebben we het over hetzelfde. De overgave aan God na een periode van het leven proeven,keuzes maken,fouten herstellen of erkennen en je vol overgave buigen voor dat grote mysterie God,Jezus en Geest.

    Juko

  3. Ik herken veel van je beleving, Juko. Al dichtende komt ze tot overgave door haar zwakte heen. En bij herlezing merk ik meer op.

    Heb net het gedicht ver het Gebed gelezen op de Blog. Erg mooi. Het laatste vers lijkt me ook een overgave. Geen antwoorden maar relatie telt, waarin je gebeden worden gehoord. Even in mijn interpretatie dan. Mooi!

    Dank voor je bijdrage hier.

    vriendelijke groet,

    Ronald

Geef een reactie

