Zwakgeloven met geloof, hoop en liefde

Ons rest dan geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde.
1 Korintiers 13:13

Deze tekst blijkt – meer dan eens – erg behulpzaam in mijn levenshouding. Het is een tekst die steeds meer waarde heeft gekregen omdat ik merk dat een praktische toepassing leidt tot een beter leven. Bij mezelf en ook bij anderen, is mijn indruk. Daarnaast heb ik ook een vermoeden dat het een tekst is met een enorme reikwijdte. Een reikwijdte waaraan ik maar beperkt deel kan hebben.

Toen ik 20 jaar geleden christen werd, heb ik het als een soort van roeping ervaren om mij op de liefde te richten. Na het luisteren van U2 met Please hoorde ik Bono zingen: …but LOVE is not what you’re thinking of. En toen ging “de hemel open” en hoorde ik er meer in dan Bono er ooit mee kan hebben bedoeld. Ik dacht dat het voor dat moment was, maar het werd iets voor mijn leven. Tot nu toe!

Soms heb zelfs ik de indruk dat dit zelfs kan leiden tot breder gedeeld kennis-paradigma die ons wat lastige scheidingen uit de westerse metafysica helpt verzwakken, zodat ze ons minder dwars zullen zitten en we ons praktischer en ook geestelijker of noem het spiritueler kunnen verbinden met het gebeuren. En daarbij helpt ook mijn persoonlijke herinterpretatie van 1 Kor 13:13

In de hier eerdergenoemde (hermeneutische) levenscirkel, nemen ook de begrippen geloof, hoop en liefde een belangrijke plek in. Begrippen die op zichzelf ook weer in ontwikkeling zijn. Met de liefde ben ik immers nooit klaar.

Als deze tekst een soort uitgangspunt kan zijn van mijn levenshouding. Dan vraagt dit van mij dat bij alles wat ik doe deze drie kunnen worden bijgevoegd. Het meest nog de liefde.

Zo krijgen ik dus geloof, hoop en liefde een positie of een functie die al het andere aan hen relativeert. woorden kunnen zo nooit stellige woorden zijn die gewelddadig worden en forceren. Woorden zijn met deze drie altijd een zaak van geloof – voor mij gekoppeld aan vertrouwen. En van hoop – voor mij gekoppeld een positionering in het gebeuren (met een verleden en vooral een toekomst). Met liefde of naastenliefde – voor mij gekoppeld aan het dienen van anderen (en God).

Ik noem woorden omdat ik mij daar van bedien en naar de dienstbaarheid een groot risico heeft van machtsmisbruik in onze tijd. Woorden gaan heersen. Mijn woord tegen het woord van jou. Ons woord tegen het woord van anderen. Ons woord regeert op ons terrein. Woorden scheppen verdeeldheid en zonderen anderen af en labelen negatief. Woorden polariseren, discrimineren. Woorden maken de ander monddood en maken anderen machteloos. Woorden geven kennis en kennis geeft macht. En met de vrijheid van meningsuiting blijft er altijd weer risico op grof geweld. Om maar even bij de gezamenlijke actualiteit aan te sluiten.

Maar als woorden gepaard gaan met geloof, hoop en liefde is de vrijheid van meningsuiting een zegen voor iedereen.

En voor mij is dit niet alleen van toepassing op het gesproken woord.

“Mogen de woorden van mijn mond en de overleggingen van mijn hart U welgevallig zijn” bidt de psalmist in psalm 19:15.

Of de Apostel Paulus in Filipenzen 4:8 al wat waardig is, al wat eerbiedwaardig is, al wat rechtvaardig is, al wat ongerept is al wat lieflijk is al wat welluidend is als er enige deugd is, als iets lof verdiend overweegt dat…breng dat in de praktijk, zegt de Naardense vertaling heel mooi. Wat ik erg vind passen bij mijn levenscirkel van doen en reflecteren. De hermeneutische cirkel die ik hier misschien weer beter een omgangscirkel kan noemen. Het zegt voor mij veel hoe ik met alles om ga of wil gaan.

In mijn christelijke spiritualiteit die voor mij een cirkel is van leven en reflecteren, komen dus ook deze woorden van geloof hoop en liefde op mij af. Woorden die invulling krijgen in mijn ervaring van een persoonlijke omgang met Jezus Christus en die mijn gedachten vormt en mij er (soms) toe brengt om anderen van dienst te zijn. Zo ontstaat er voor mij een omgang met de werkelijkheid waar iedereen beter van kan worden, is mijn indruk.

Woorden die ook mijn omgang met kennis op een andere niveau brengen, waarin harde stelligheden altijd worden verzwakt van zekerheid naar vertrouwen, van beeld naar beweging en van heersen naar dienen.

Geef een reactie

