Persoonlijke update

Een zalige rust daalt op dit moment neer in mijn leventje. Niet alleen vanwege het vertrek van Sint, maar vooral vanwege de afronding van een lange en intensieve fase van het project waar ik aan werk.

Zo’n anderhalf jaar geleden stortte ik mij in het avontuur wat Jouw Spiritualiteit is gaan heten. We begonnen Jouw Spiritualiteit met de spiritualiteitwijzer en de vertaling van het boek van Gary Thomas. Daarnaast namen we de filmpjes op en schreef ik de teksten bij de talen voor de website. Dit hebben we afgerond, maar de ontwikkeling van de cursus liep nog door waarvoor er ook twee pilotprojecten in september begonnen. Dit heeft me behoorlijk bezig gehouden in de afgelopen maanden. Dit liep ook nog eens samen op met de ontwikkeling van de tweede fase van de website en de start van ons radioprogramma. Allemaal onderdelen waar ik mijn inbreng in had. Nu liepen er veel dingen goed, maar rondom het boek en de cursus was veel onduidelijkheid zodat ik daarin geen goed ritme kreeg.

Ik heb veel geleerd van dit alles, maar ik merkte ook dat ik moeilijk mijn rust kon vinden. Een rust die ik ook nodig had om weer bovenop mijn griepjes en kwaaltjes te komen. Zodoende bleef ik wat kwakkelen met mijn gezondheid.

Nu ik het boek heb afgerond en er duidelijkheid is over de voortgang van het project en mijn eigen functioneren daarin, heb ik weer ruimte en rust om de balans in mijn leven te zoeken. Hierbij wordt ik ook nog geholpen door alle vrije dagen die ik verplicht moet opnemen.

Soms kan mijn leven zo vol raken met iets dat het zoveel tijd en ruimte inneemt waardoor andere belangrijke dingen minder tijd krijgen dan ze verdienen. Dat is wel mijn ervaring van de laatste maanden. Dan is het prettig en noodzakelijk om tijd te hebben voor relativering en herwaardering zodat er een goede balans komt. Dan geniet ik ook wel weer meer van de volheid en de rijkdom aan wat ik in mijn leven heb ontvangen van God. En dit ga ik de komende tijd meer doen door meer thuis te zijn en vrienden te ontmoeten.

Maar ik moet wel zo nuchter zijn dat daarbij ook mijn achterstallige klusjes in huis horen waar ik minder plezier aan beleef =) Hoewel dit tot nu toe ook weer erg meevalt. Ik krijg er bijna plezier in.

Ook mijn blog zal ik nog eens onder de loep nemen. Ik heb het gevoel dat ik de laatste weken/maanden te snel heb geleefd om de nodige heldere diepgang te krijgen die ik nodig heb om naar tevredenheid aan mijn blog te kunnen bijdragen. Daarnaast heb ik in de laatste maanden ook veel boeiende gesprekken gevoerd die nog doorwerken in mijn ontwikkeling en misschien later nog tot een blog zullen leiden.

Verder geniet ik van de naderende kersttijd. Een tijd waarin sfeer en betekenis voor mij hand in hand gaan. Ik kan erg genieten van het luisterklaar maken van mijn kersthitjes en de sfeerversiering. Dit gaat bij mij goed samen met de centrale betekenis dat God mens is geworden. Immanuel!

Liefde en vrede toegewenst!

Ronald

5 thoughts on “Persoonlijke update

  1. John Miller schreef:

    Hoi Ronald,
    Graag wens ik je alle rust en ruimte toe voor reflectie en herstel. Ik las onlangs het boek: De hartslag van een volk. De auteur, Fred Jeppe-Smit, nam ongeveer twee maanden retraitetijd (in solitude) in een berghut in de hooglanden van Thailand, voor herstel na twee hectische jaren van medisch werken in de Cambodjaanse vluchtelingenkampen.
    Leren ontspannen is niet exact mijn ding, maar dat hangt misschien wel samen met juist het gebrek aan hectiek in mijn eigen leventje.🙂 Je project boeit me, en ik denk dat het heel belangrijk is ‘als profetisch stem’ in het christeijke boeken-rumoer, maar ik moet er zelf nog rustig voor gaan zitten. Ik kan weinig delen met medechristenen, spreek ze zo weinig. Komt er eventueel een conferentie over o.i.d.?
    Wat ik nog even melden wilde, is dat ik mijn wordpress blog heb opgeheven. Een aantal oude dingen heb ik verpaatst naar http://verkenningen.blogspot.com/. Vanaf nu dus geen entgegnung-John Miller meer. Ik blijf hannessen met mijn naam, maar voel me ‘voorlopig’ prettig met Jack.🙂 Hoop je in het nieuwe jaar weer ens te spreken.
    groetjes,
    Paul

  2. Hey Jack =)

    Dank voor je betrokken reactie.

    Helemaal solitude gaat mij ook niet lukken. Vind ik ook nog niet nodig. Ik ga even andere dingen doen en laat de reflectie op spiritualiteit even voor wat het is. Voor zover dit kan =)

    Ben nu bezig in de Gebroeders Karamazov van Dostojevski. Die stond nog bovenaan mijn lijstje. Kijken of ik door de 1000 pagina’s kom.

    Mooi dat je het project waardeert. De profetische stem blijf ik voor mezelf ook het belangrijkst vinden. Verder is het leuk dat er programma’s ed uitrollen. Maar dat theologie expliciet verbonden wordt met spiritualiteit, lijkt me steeds meer onvermijdelijk. En dan zijn neo-monastieke geluiden etc een signaal die de spirituele breedte maar voor een klein gedeelte in kan vullen.

    Of er een conferentie komt weet ik nog niet. We willen het niet heel groot en hyperig aanpakken als EO. Dat past niet bij het onderwerp. De aandacht voor Christelijke Spiritualiteit moet langzaam maar zeker groeien en vertrouwen verwerven. Maar als de tijd rijp is kan het goed zijn.

    Ik ga de komende tijd ook weer meer ander blogs lezen. Daar ben ik de laatste weken niet meer aan toe gekomen. Dus dan kom ik ook even bij jou buurten. En in het komende jaar spreken we weer een keer af. Maar ik hoop ook dat je goeie mensen om je heen zal krijgen met wie je dit soort dingen goed kan delen. Zou mooi voor je zijn.

    Hey ik laat nog van me horen.

    groetjes,

    Ronald

  3. Waar wat eindigt steeds begint
    op gespannen draad en voet
    met tijd en met ontmoeting
    verdwaal ik soms in labyrinth
    van wie ik ben in jou

    Zet me stil maar laat me gaan
    stem de snaren van mijn wezen
    laat me laven aan de bron
    die mij en passant onthulde
    open voedt de geest
    die mij zwijgend leren zou

    om weer gezien te worden
    geliefd gevonden in jou
    en ik de ander
    verwarmend de stem
    die mijn leven bevrucht meandert
    die aan alle oevers mij ontwaart
    voor wie ik ben
    gegeven gewonnen gespaard

    .

  4. Dank je Rob voor je indrukwekkende woorden.

    Je zegt met veelzijdige gelaagdheid en rijke verbeelding hoe ik mij op dit moment voel en geef er een positieve richting aan.

    Ja, op dit moment worden mijn snaren weer opnieuw gestemd en zoek ik de bevestigende ervaring van geliefd gevonden in ‘jou’.

    Erg mooi Rob!

    Ik wens je hetzelfde en goede inspirerende dagen toe met je ‘dierbaren’.

    hartelijke groet,

    Ronald

  5. Zo, dag 1 van het nieuwe jaar zit er bijna op. Straks even naar korenslag kijken. Ik heb een klein ‘persoonlijk’ blogje geschreven, waar ik even naar wilde verwijzen.
    Heb je je boek al uit? Mijn ouders zijn bij jullie in de kerk geweest. Mijn kleine nichtje deed mee aan het kerstspel. Ik kom ‘binnenkort’ vast een keertje langs. Ga ik mijn broer (daar) ook eens groeten, die zie ik gek genoeg bijna nooit.
    So long, Paul

Geef een reactie

