Heroriënterende voortzetting

Sorry voor deze akelig klinkende titel. Maar het dekt voor mij wel de lading, ondanks dat het eigenlijk niet klinkt.

De komende tijd pak ik de draad weer wat op met mijn blog. Van de extra pagina’s is alleen de ik-pagina ge-update. De andere pagina’s worden in deze dagen nog wat aangepast. Misschien breng ik het wel terug tot 1 pagina. We zullen zien.

Inhoudelijk zal ik de lijn van zwak geloven blijven volgen. Ik heb langere tijd mijn aandacht meer op de conceptuele kant gericht. Hoe verhoudt zich theorie tot de praktijk en tot onze beleving. Op het gebied van de theologie zocht ik bestaansrecht voor praktijk en (subjectieve) beleving. Dit vond en vind ik in het getuigende kenmerk van het christelijke geloof en spiritualiteit als geloofsleven en context voor theorievorming (en dogmatiek). Vanuit het getuigende aspect van geloven komt er voor mij ook een traditie in beeld, waar ik mij mee verhoud. Het getuigenis is niet alleen persoonlijk, maar ook nog eens gedeeld en doorgegeven in een traditie of een geloofsgemeenschap. Op welke manier en in welke breedte dan ook. Dit vraagt om een bewust gereflecteerde verhouding. Een houding van “klakkeloos” navolgen past velen niet meer, maar een negerende houding evenmin. Dit zie ik terug in de nieuwe evangelischen die verdiepend en verbredend op zoek gaan naar de wortels uit hun christelijke traditie, maar ook bij de katholieken en gereformeerden die hun traditie weer opnieuw bekijken en kritische afwegingen maken die ruimte biedt voor een (afwijkende) persoonlijke beleving. De recente discussie over de doop bij Jos Douma lijkt me illustratief.

Deze aspecten zie ik na de postmoderne golf opkomen en het christelijk geloof verrijken. Niet alleen bij mij, maar bij meerderen is mijn indruk. Ik heb dit eerder in een blog Neo-trads of New-Trads genoemd.

Maar dit gaat voor mij wel door het postmoderne heen die mij gevoelig maakt voor de dominante en gewelddadige trekken van een krachtig verhaal. Voor massieve Godsbeelden en collectief geloof. Dit is voor mij een wijze les uit het postmodernisme. Een wijze les met aloude papieren. Daarom is het voor mij ook meer dan postmodern. Het gebeurt in een persoonlijke context waar ik nooit toeschouwer kan zijn en waarin ik meer bewust mijn weg zoek. En misschien moet ik het later weer bijstellen. Dat hoort bij het op weg zijn.

Daarom kan ik ook verder op de weg van zwak geloven. Een zwak geloven wat geen krachtig enthousiast geloof hoeft uit te sluiten, maar wel opdringerige of dominante geloofsuitingen wil vermijden. Niet primair omdat het een communicatieve vorm is die meer past in de tijdgeest en zo beter aansluiting vind bij onze tijdgenoot. Voor mij zie ik een primaire relationele drijfveer in de liefde. Zonder liefde word ik onverschillig of opdringerig gewelddadig. De liefde zoekt de ander en kwetst het gevoel van de ander niet en heeft daarbij geduld.

Daar ligt mijn centrale gevoeligheid, nog steeds =) En voor mij heeft dit ook gevolgen voor geloofscommunicatie.

Dat is het terrein waar ik me dagelijks mee bezig houd. Deze geloofscommunicatie kan niet alleen een effectief vormpje zijn, maar zal voor mij dus altijd weer verbonden moeten worden met kenmerken die vanuit het evangelie tot me komen in de gezindheid van Christus. Om het maar eens Paulinisch te zeggen. Gevoeligheid voor de tijdgeest hoeft daarbij geen belemmering te zijn. Het is mijn ervaring dat gevoeligheid voor de tijdgeest juist ook opmerkzaam kan maken voor aspecten die daarvoor verborgen voor me waren. Al met al heeft het ook een verhelderende werking gehad op de manier waarop ik de bijbel nu lees en hoe ik mij tot God verhoud.

Daarom ga ik dus dapper door met mn blog en hoop ik op deze manier weer aansluiting te hebben gevonden met mijn innerlijke motieven. Misschien ook met kanten van mezelf die er tot nu toe minder uit zijn gekomen =) Dat betekent ook een hoop dat het iets voor de lezer zal kunnen betekenen. Al is het maar een vorm van contact of herkenning die vaak meer omvat als woorden kunnen uitdrukken.

Ik zie uit naar een goede voortzetting =)

4 thoughts on “Heroriënterende voortzetting

  1. Beste Ronald, met interesse heb ik je laatste bijdrage gelezen.
    Wat mij raakt was deze zin:

    “Zonder liefde word ik onverschillig of opdringerig gewelddadig. De liefde zoekt de ander en kwetst het gevoel van de ander niet en heeft daarbij geduld.”

    Volgens mij is dit een cruciaal statement. Daar waar liefde ontbreekt of wordt overstemt door al te sterke eenduidige geloofsbeelden (al dan niet vanuit de traditionele dogma’s) verdwijnt de werkelijke betrokkenheid op de ander.
    Dan prevaleren dogma’s,theologische verworvenheden en daarmee gepaard gaande macht en posities binnen de kerken boven de werkelijke liefdevolle betrokkenheid op de medemens.
    De “bewogenheid met mensen” zoals Jezus die liet zien in marcus 6-34 “Ze zijn als schapen zonder herder”. In een samenleving waarin media en beelden zo bepalend zijn lijkt mij de kracht van de liefdevolle geduldzaamheid liggen in de herhaling van de boodschap .
    Zelf dichtte ik het als volgt:
    Ik heb het allemaal gezien
    hoe zinloos alles zijn kan
    hoe altijd weer de vraag WAAROM
    als ene boemerang terugkeert
    naar degene die de vraag gesteld heeft

    Ik heb het allemaal gezien
    hoe verwarrend het soms zijn kan
    omdat men liever liever liegt
    en de waarheid niet het woord geeft
    en elke leugen nieuwe leugens baart

    ik heb het allemaal gezien
    het gemis van mensen samen
    hoe de een de ander niet vertrouwd
    want ze hebben vreemde namen
    hoe verdeeldheid steeds opnieuw
    de eenheid weer verkracht
    terwijl de vragensteller
    altijd op zijn antwoord wacht

    ik heb het allemaal gezien
    ik heb het allemaal beleefd
    ik heb het altijd al gevoeld
    ik heb het allemaal gehoord
    vannacht liep het weer uit de hand
    vannacht in eigen stad en land
    je kon het lezen in de krant
    . .zinloos … vermoord

    kijk hoe de onverdraagzaamheid
    onmerkbaar hier naar binnen sluipt
    kijk hoe de vreemdelingenhaat
    in eigen huis in eigen straat
    steeds sterker aan de macht komt
    en straks de ongekroonde koning wordt

    omdat de stille tochten
    altijd weer getuigen
    van de collectieve onmacht
    van het niet meer zeker weten
    van het zoeken naar een weg
    die wij al lang geleden
    zelf zijn kwijt geraakt

    gewoon omdat het hart het hart
    van de ander
    niet…
    meer…
    raakt.

    Juko

  2. Jan-Peter schreef:

    “Zonder liefde word ik onverschillig of opdringerig gewelddadig. De liefde zoekt de ander en kwetst het gevoel van de ander niet en heeft daarbij geduld.”

    De liefde brengt de medemens toch tot de waarheid? Er bestaat toch geen grotere liefde dan die Liefde die de mens tot Christus brengt? Christus, het Woord der Waarheid.

  3. Dank voor je aanvulling, Jan-Peter!

    Dit is wel mijn ervaring en daarbij ervaar ik ook dat deze ervaring mij weer brengt bij mn naaste. Om de liefde levend te houden is dit voor mij ook de beweging. Want hoe kan je God liefhebben als je je broeder haat, zegt Johannes verontwaardigd in zijn eerste brief. Dit is voor mij iets wat ik bij elkaar wil houden in mijn navolging van Christus.

    Waarheid heeft in de bijbel ook vaak met waarachtigheid te maken. Dat vind ik relationeel een begrip wat mij verder brengt. Er groeit een openheid omdat de liefde de vrees voor oordeel en ook de sociale vrees opheft. Dat is ook mijn ervaring (in mijn goede momenten). De liefde is blij met de waarheid die God en mensen aan elkaar verbindt in openheid en kwetsbaarheid. Liefde geeft daarin een veilig kader waarbinnen dit kan groeien. Zo ervaar ik het in mijn leven. En dit vind ik iets wat ik zelf nooit had kunnen bedenken maar wat klopt als een bus =)

    vriendelijke groet,

    Ronald

Geef een reactie

