De Spil

Vorige week bij retraitecentrum De Spil deel 2 van onze workshop Jouw Spiritualiteit gedaan. Een bijzondere ervaring omdat ik met De Spil en met Victor van Heusden de afgelopen 10 jaar een goede band heb opgebouwd.

In november was ik uitgenodigd om een workshop te houden voor de medewerkers, maar kwam ik niet verder dan deel 1. Andere programmaonderdelen liepen uit en vanwege vragen waar ik veel ruimte aan gaf, had ik te weinig tijd over. Vandaar nu deel twee. Ik had me voorgenomen om het wat meer in de praktijk te laten landen. Ik had er nog meer zin in dan de eerste keer omdat toen al bleek dat de medewerkers erg leuke mensen zijn om een workshop mee te houden. Ze denken actief mee en kunnen op de juiste momenten ook relativerend en grappig zijn.

En het werd ook een mooie avond. Ik begon met het gebed van Paulus uit Efeze 3, waarin de nadruk ligt op het samen met elkaar komen tot een aanvullend uitzicht op Jezus. Daarbij had ik me voorgenomen om de mensen wat meer zelf aan het woord te laten en dat leidde tot persoonlijke verhalen. Er zit veel ervaring en inzicht onder de medewerkers en Jouw Spiritualiteit bleek een goede manier om dit boven tafel te krijgen. Behalve de herkenning die er was bij de medewerkers waren er ook veel leuke ideeën voor praktische toepassingen. Ze pakten het makkelijk op en hadden snel door hoe het kon werken en hoe ze het in hun eigen manier van werken een plek konden geven.

Mijn bijzonder band met De Spil loopt (zoals velen =) via Victor, maar ook de manier waarop de mensen van De Spil met elkaar zoeken naar aansluiting met de brede christelijke spiritualiteit en de praktische uitwerking hiervan vind ik zeer inspirerend en ook aansluiten bij een behoefte van veel christenen die over kerkmuren heen willen kijken. Met elkaar willen ze ook de kern van het evangelie vasthouden en dat geeft een zeer boeiende dynamiek die kan inspireren, maar voor sommige die daar weinig (meer) mee hebben ook spanning. Juist om nieuwe manieren te vinden om verbonden te blijven met het evangelie en met Christus zie ik als een grote en nuttige taak voor De Spil. Hierbij putten ze uit bronnen met inbreng van Oud Katholiek via Charismatisch en gereformeerd tot Nieuwe Monastiek =) In die zin een prettige eucumenische instelling. De Spil kijkt ver terug en oriënteert breed, maar staan ook open voor nieuwe ontwikkelingen. Niet op een hyperige manier. Dat past ook niet bij spiritualiteit. Spiritualiteit kost immers teit/tijd, zei Kees Waaijman al =)

Voor een persoonlijke retraite of voor deelname aan een themaweekend dus van harte aanbevolen. Een ook aanbevolen om ze moreel en financieel te steunen. Kijk hier voor het programma

Geef een reactie

