Avondje N.T. Wright

Vorige week was ik bij de eerste avond in de serie Tom Wright in Keek te Utrecht. Een sympathiek duurzame locatie die de hippe kerk “Blooming People” had uitgekozen voor deze reeks. Egbert Oppenhuizen heette ons welkom en zwager Johan er Beek hield een lezing met een spiffy prezi-presentatie. Natuurlijk heeft hij mij al jaren bestookt met Wright waardoor ik een gematigde sympathie heb opgebouwd voor Wright, zolang er niet al te absolute claims door Wright (of Johan =) werden gedaan.

Maar Johan heeft zichzelf overtroffen of misschien wel mijn beeld van hem =) Hij hield een erudiete lezing die bij mij zorgde voor nog meer sympathie voor Wright’s benadering. Dit kwam vooral door mijn herkenning en mijn jarenlange oriëntatie op de Joodse wijsheidsliteratuur. Die ging zo’n beetje samen op met mijn overgang naar het christelijk geloof. Daar zie ik nu veel voordelen/zegen van. Wright maakt hier veel gebruik van voor zijn theologische herinterpretatie van het Nieuwe Testament. Hiermee wordt het lezen van Wright in veel gevallen meer een thuiskomen voor mij =) Zeker een aangename ervaring als ik merk dat ik dit in veel theologische benaderingen om mij heen al jarenlang heb gemist.

Ik geef hier maar een verwijzing naar de zeer informatieve en strakke presentatie.

2 thoughts on “Avondje N.T. Wright

  1. Jansen schreef:

    ik wil je graag wijzen op de houding naar Israël toe van dhr Wright.
    Keek net de filmpjes/presentaties waar je naar verwijst, en dat klopt niet met de bijbel.
    Jezus is niet voor Israël in de plaats gekomen, en ook de kerk of gemeente niet.
    Israël is en blijft Gods oogappel en blijven gespaard. In de media/wereld draait ook alles om Israël, en vele profetiën in de bijbel zijn al vervuld.
    Als je meer info wilt lezen, ik kwam vanavond op deze site, en daar vond ik erg veel info.
    http://www.verhoevenmarc.be/NieuwsteArtikelen.htm
    Zelf wil ik ook zwak zijn, en hoe minder van mijzelf hoe meer van Hem in mijn leven kan komen.
    Veel te lezen over Israël. Ook Wright wordt hier genoemd in dit artikel;
    http://www.verhoevenmarc.be/PDF/PaulWilkinson-ProfetenDieLeugensProfeterenInMijnNaam.pdf

    Wright beweerd ook in de presentatie (jij verwijst naar deel 1, maar hij staat er geheel op), dat Jezus gekruizigd werd oa uit politiek oogpunt. Nee er is in oa Jesaja al voorspeld dat Hij zou komen en zou sterven en weer op zou staan! Dat politieke spel wilden men zich mee rechtvaardigen, maar het gebeuren stond al lang vast.
    Wat doe je dan met de 3-eenheid? Genesis verwijst naar ons… vers 26 Laat Ons mensen maken…

    Zo zijn er vele leugens de wereld in gebracht. Ik blijf er bij; religie is door mensen bedacht, rituelen dus… God is niet religieus! Hij is ook niet spiritueel, (betekenis=geestelijk) Hij is de enige ware Spirit met een hoofdletter..
    Hecht waarheid aan Zijn woord; Joh 1:1 In den beginnen was het Woord en het Woord was bij God…. http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id47=1&m=Joh+1
    Lees de herziene staten vertaling hier staan vele verwijzingen bij op Biblia, heerlijk wat avondjes van teksten naar teksten. Lees wel de tekst verder dan één vers… in welke context het staat dus.

    Ik hoop dat je er wat aan hebt in je zoektocht en wens je Gods rijke zegen hierin.

  2. Beste “Jansen” dank voor je reactie. Kritische aanvullingen zijn immers altijd welkom. Ik kan het immers altijd ergens mis hebben.

    Ik zal je reactie goed lezen en kom later met een inhoudelijke reactie.

    hartelijke groet,

    Ronald

Geef een reactie

