Contrastnacht

Deze week heb ik een geweldige tijd gehad op de contrastnacht. Ik ging er heen via een uitnodiging van Johannes van den Akker beter bekend als @akkertje om er een “werkplaats” over Jouw Spiritualiteit te houden. De ervaring van deze alternatieve en idealistische happening was bijzonder op diverse manieren.

Ik maak hier geen uitgebreid verslag. Dat hebben anderen voor mij al veel beter gedaan. Hier of hier of met veel foto’s hier

Wat mij aansprak was de open sfeer van gezamenlijkheid. Ik vond het een verbindende ervaring om met zo’n grote diversiteit aan mensen het eten en drinken te delen wat we zelf hadden meegebracht en naar elkaar te luisteren in de gesprekken en in de workshops. De creatieve uitingen gaven alles kleur en vorm en verwezen naar inspirerende thema’s en gedachten. Leuk dat de “gewichtigheid” van alle toespraken (ook die van mij) gewoon kon worden doorbroken met geschreeuw en getrompetter van het publiek.

Tijdens de Jouw Spiritualiteit-werkplaats waren er veel mensen en de interactie met het publiek was leuk. De bijdrage van luid trompeterende daklozen was soms lastig voor mijn verhaal in de Jouw Spiritualiteit-werkplaats, maar een geweldige bijdrage aan het belang van de contrastnacht. En daar was mijn verhaal dan ook weer ondergeschikt aan.

Hier en daar hoorde ik nog wel wat idealistische geluiden die voor verzwakking vatbaar waren. Je kunt namelijk ook op een idealistische manier je verheffen in hoogmoed boven het “elitaire volk” van de theologienacht. Maar gelukkig kwam er aan het eind een (gepland) verzoenend gebaar toen spraakmakende theologen en contrasttheologen gewone mensen werden en samen op gingen in het tuinfeest en later op het dansfeestje.

Helaas heb ik dat niet mee kunnen maken omdat in het kader van “samen-uit, samen-thuis” zwagert @IPadstor mijn metgezel was en de volgende dag weer vroeg uit de veren moest.

Maar ik had het alles niet willen missen, dus ik ben blij dat ik was uitgenodigd. Echt een eer om er te zijn.

2 thoughts on “Contrastnacht

  1. Dank je voor je reactie, Inger. Mooi dat je in mijn blog een prachtige essentie van de avond ziet. Ik vond het ook bijzonder om jou te ontmoeten. Op je blog staan bijzonder mooie dingen =) Dank je voor deze verrijkende uitwisseling! Tot later weer!

Geef een reactie

