Stoppen met zwak geloven?

Zo aan het einde van een jaar is het gebruikelijk om terug te kijken wat het jaar heeft gebracht. Ik weet niet of dit in alle culturen de gewoonte is, maar in die van ons zeker wel.

In spirituele zin probeer ik dit dagelijks te doen. Kijken wat de dag mij heeft gebracht in een soort evaluatief moment. Vieren en danken wat ik aan goede dingen heb gekregen en daarbij vragen en zorgen delen met God, is wel iets wat ik graag een plek wil geven in mijn dagritme.

En aan het einde van dit jaar sta ik op deze plek stil wat “zwak geloven” nu heeft gedaan het afgelopen jaar. Zal ik ermee doorgaan of kan ik er beter mee stoppen?

Het afgelopen jaar is zwakgeloven als “concept” en als term toch herkenbaar geweest voor een aantal mensen. Uit vele (ook onverwachte) hoeken kreeg ik er positieve reacties op en aan de manier waarop mensen het in hun leven pasten, maakte ik op dat het beantwoordde aan een “doel” waar ik mij goed in kan vinden. Een doel wat mijzelf overstijgt en waar anderen hun eigen draai aan “mogen” geven. Dat lijkt me ook inherent aan het subjectieve of perspectivistische aspect van zwak geloven.

Soms leek het zelfs een soort troost te zijn voor mensen. Zwak geloven als een manier of een weg is die bestaat en een bepaalde “geldigheid” heeft. Soms ook een typering van hun geloof waarin ze erkenning zagen. Er zijn lotgenoten! Ik ben niet vreemd of ik val er niet buiten… oid

Deze reacties gaven mij vaak herkenning en hebben mij zeker aangemoedigd om verder te gaan. Daar wil ik het graag voor doen. Tot op zekere hoogte…

De minder positieve reacties waren er ook, maar deze waren minstens zo inspirerend. Soms was er onbegrip die ik niet altijd kon wegnemen. Soms was er gewoon geen herkenning. Soms vonden mensen het te beperkt of te éénzijdig. Heel vaak zaten er in hun motivatie en toelichting goede aanvullende kritiekpunten. Het deed me ook de beperking beseffen van dit “project”.

Is dit alles genoeg om door te gaan met zwak geloven? Waren deze kritiekpunten genoeg om de blog op te heffen en naar iets te zoeken dat meer in balans is of meer evenwichtig? Prima als het iets betekent voor anderen en dat ik er zelf positief door gevormd wordt, maar past het nog wel echt bij mij. Kan ik mijzelf er nog steeds goed in vinden? Maakt het mijzelf ook niet te eenzijdig? Houd het me niet teveel vast in iets uit het verleden, terwijl de ontwikkeling door gaat…

Er kunnen immers goede reden tot stoppen zijn. Wanneer het iedereen aanspreekt en het bij iedereen positieve herkenning oproept, is zwak geloven eigenlijk niet echt meer nodig voor anderen. Het lijkt zich dan te weinig te onderscheiden en het lijkt zodoende nietszeggend te worden. Of te vanzelfsprekend…

Ook kan het niemand aanspreken, waardoor ik als “een roepende in de woestijn” of als “een kip zonder kop” blijf kakelen zonder dat het bij mensen aankomt. Ook dat kan een reden zijn om dit alles te stoppen en in een minder openbaar dagboekje verder te gaan.

Nu is het wel mijn indruk dat veel mensen “zwak geloven” in hun leven laten zien. Het lijkt er ook op dat het groeit of meer wordt, maar dit kan natuurlijk goed liggen aan mijn groeiende aandacht en de hoeveelheid ervaringen die ik opdoe. Misschien wordt ik zo wel links en rechts ingehaald door een nieuwe generatie… Dat vind ik goed mogelijk. Dat hoop ik zelfs. Mooi als er weer nieuw elan komt en een soort puurheid of echtheid die mij dan weer kan verrassen.

Maar ik ben deze blog niet begonnen voor anderen. Het is begonnen voor mezelf en als ik mij er niet meer in herken dan kan ik het ook niet doorzetten. Wanneer anderen er door worden geïnspireerd is dat prima en bemoedigend, maar dat “werkt” alleen maar wanneer het ook mij verder brengt. Zwak geloven is voor mij dan ook geen “concept” of “project”. Het is voor mij meer dan dat. Ik ben ook weinig bezig met hoe ik de mensen op mijn blog kan lokken of vasthouden. Misschien moet ik dat wel iets meer doen… Het is meer iets waar ik in wil groeien en waarbij het mij kan bemoedigen als ik via deze weg in gesprek raak met mensen. Dat inspireert mij.

Voor mezelf ben ik er “nog niet helemaal uit”. Ik ben niet uit “zwak geloven”. Voor een groot deel herken ik mezelf nog in de term en volgens mij zitten er nog lagen en toepassingen in die ik zelf nog niet ken en zodoende blijft het avontuur aanwezig. Dit kan een aanleiding zijn om dit in het komende jaar verder te verkennen.

Maar er is meer. En dat schrijf ik maar in een volgende blog =)

En als je al opmerking hebt tot zover dan is dit natuurlijk erg welkom. Dat kan mij weer helpen en inspireren tot het maken van relevante keuze.

Fijne jaarwisseling en een geïnspireerde, hoopvolle start van een kansrijk 2012 toegewenst! Het kind van kerst wil ook als goede vriend met je meegaan de toekomst in =)

3 thoughts on “Stoppen met zwak geloven?

  1. Vera van Haarlem schreef:

    Als regelmatige lezer van jouw blog wil ik je bedanken voor het delen van jouw gedachten. Voor mij een bron van inspiratie om je geloof gestalte te geven zonder het vast te zetten in gietijzeren dogma’s. En toch vorm genoeg te houden om de inhoud niet te verliezen… Ik blijf graag op de hoogte!
    Dat je ook in 2012 mag blijven leven in verbondenheid met de Bron-wat-is :0)

  2. Dank je voor je reactie Vera! De manier waarop je onder woorden brengt wat mijn blog voor je betekent vind ik bijzonder om te lezen. Bijzonder mooi en herkenbaar en bijzonder bemoedigend dat ditzelfde ook voor jou zo van betekenis is. Een bron van inspiratie zelfs… Mooi! Dank je ook voor je wens voor 2012. Verbondenheid, relatie aandacht en bewuste verdieping hierin horen bij mijn goede voornemens voor 2012. Hier wil ik bijzondere aandacht aan geven. En bij deze is dit ook mijn wens voor jou dit jaar. Daar kan je immers nooit genoeg van hebben =)
    Hartelijke groet! Ronald

  3. Ronald, het is al weer (te) lang geleden dat ik dook in een post van jou. Maar dat deed ik altijd met veel plezier (en enigszins egocentrisch:) dat zou ik graag blijven doen. Dus voor mij hoef je niet te stoppen ;>) Ik zou zelfs zeggen ga door, want het is alleszins relevant om zo je eigen en ons denken te scherpen. Wat mij het meest aanspreekt in jouw posts is de verbintenis tussen het dieper nadenken, woorden geven aan en jouw persoonlijke ontwikkeling en verwikkeling. Vind ik erg stuimulered en geeft bij tijd en wijle de kans om ook iets voor jou te betekenen….. Ik zal weer eens wat moeten inhalen….. maar mij heb je!
    Hartelijke groet en Gods zegen!

Geef een reactie

