Onrijpe gedachten in de dop.

Op dit moment ben ik met veel dingen tegelijk bezig. Maar mijn bezigheden zijn in zodanige vorm dat het me niet lukt om het in blogvorm te delen. Daarom geef ik maar even een tussenstand, zodat de trouwe bezoeker weet wat hij van mij kan verwachten. Door mijn betrokkenheid bij het maken van tv-programma’s weet ik dat de afspraak met kijkers/bezoekers een belangrijk punt is. Dat is mijn motivatie om het hier ook te delen.🙂

Er zijn grofweg 4 thema’s die mij nu bezig houden:

1. Een overzichtelijke samenvatting van ‘mijn’ zwak geloven

Hierbij haal ik wat punten aan van Gianni Vattimo, maar leg ik ook eigen accenten. Ik heb de punten verzameld met wat tekst en laat het nog wat in de week liggen. Later zal het hier verschijnen. Het is mijn doelstelling om in mijn hoeveelheid aan onoverzichtelijke blogs wat helderheid te creëren met een gecomprimeerde bijdrage. Het zou leuk zijn als bezoekers daarop reageren met hun visie op zwak geloven. Zo hoop ik dat het enerzijds kan inspireren, maar ik ook inspirerend kan worden aangevuld. Daarover binnenkort meer.

2.Secularisatie en een christelijke kijk op geloof en maatschappij

Door inspirerend contact met Hans Alderliesten ben ik ook geprikkeld om te kijken op welke manier de aloude en betwiste secularisatie-these door Gianni Vattimo wordt behandeld. Dit klinkt wat theoretisch, maar heeft veel praktische waarde in hoe we naar onze samenleving kunnen kijken en hoe ik mij op missionaire wijze tot de samenleving verhoudt. Secularisatie zien als een bedreiging van christelijke verworvenheden geeft mij een andere missionaire houding, dan – zoals Vattimo doet – secularisatie zien als een kans om tot een soort (geestelijke) zuivering te komen door af te rekenen met alle onjuiste beelden en gedragingen op het christelijke erf. Een geloofpraktijk die niet wordt beheerst door een opdringerige metafysica van grote verhalen, maar zich richt op een praktische navolging van Christus in naastenliefde met de mensen om mij heen. Dit is natuurlijk wat kort door de bocht. Leuk om hierover te lezen bij Gianni Vattimo en Charles Taylor o.a. En er straks over in gesprek te gaan met Hans.

3. Een studie naar onwikkelingsproblemen rondom ADHD.

Geconfronteerd door problemen in mijn nabije omgeving en in mijzelf ben ik mij aan het inlezen in dit onderwerp. Zeer boeiend en soms ook confronterend. Enerzijds wordt mijn psychologische kennis aangvuld met de laatste inzichten over ons menselijk brein. Hier zijn kleine maar belangrijke stapjes voorwaarts genomen in een wijds gebied van de ongekende mogelijkheden van het brein. Anderzijds ook spannend als het dichtbij mij komt. Hierin heb ik nog onvoldoende duidelijkheid, dus ik weet niet of ik er aan toe kom om er hier iets over te delen. In het kader van zwak geloven is het denkbaar om er hier iets over te delen.

4. Neo-missionair zijn

Ik merk dat veel bloggers en schrijvers al goede stappen in hebben genomen – zoals Nooit meer evangeliseren van Mark de Boer en neo-monastiek zoals bij Shane Claiborne en de Zevende Regel van Johan ter Beek en noem maar op… De missionaire praktijk wordt – in mijn beleving – nog erg vaak dwarsgezeten door oude schema’s (mindset). Enerzijds zie ik een eenzijdige positief beeld van oude schema’s waardoor er met veel inzet het verlies van aansluiting kan ontstaan met onze tijdgenoten. Anderzijds zie ik een eenzijdig negatief beeld van oude schema’s waardoor mensen ook vast lijken te zitten en een soort dualistische kijk ontwikkelen waardoor het missionaire wordt voorbehouden aan evangelisten en andere expliciete vormen van geloofsverkondiging. Dit is dan ook aan anderen, zodat er weinig (bewust) missionaire inzet is. Dit lijkt me ook niet bevorderend werken om missionair zijn.

Een holistische of integrale visie op missie vanuit het goede leven met God waarin we kunnen delen en elkaar het goede gunnen, komt wel voor in de literatuur, maar is op veel plaatsen nog te weinig geland. Is mijn indruk. Oud-testamenticus en anglicaan C.H. Wright schrijft over een verbeding van ons evangelie. Dat spreekt mij aan, maar nog belangrijker vind ik nu de verbinding tussen deze ontwikkelingen en de praktijk van veel mensen die met missie bezig zijn. Volgens mij kan deze uitdaging ook door anderen worden opgepakt.

Goed tot zover deze update🙂 Soms kan het dus nodig zijn om eerst voor mezelf te zorgen, zodat ik er later ook mijn blog mee kan verrijken. Dat is mijn hoop op dit moment.

Het ga julie goed!

4 thoughts on “Onrijpe gedachten in de dop.

  1. Reclusius schreef:

    Goede Ronald,

    Jammer dat ik deze blogpost niet eerder heb gezien. Allerlei gedachten schieten door mijn hoofd. Maar laat ik even de ‘tegenover’-rol spelen, misschien helpt je dit wat verder dan allerlei ‘Ja!,Amen!’-reacties.😉

    Ik vind het tweede punt misschien wel van het meeste belang. Ken je de geschiedenis van de katholieke Kerk in Nederland, al was het maar op hoofdlijnen? De Nederlandse Kerkprovincie, dat wil zeggen de opiniemakers en de mensen die werkelijk aan de ‘knoppen’ zaten, hebben de gok genomen om zichzelf té veel te conformeren aan de tijdsgeest. Ik weet niet hoe je die tijdsgeest het best zou kunnen omschrijven, maar laten we het voor het gemak maar de revolutie van ’68 noemen.

    Even los van mijn inhoudelijke kritiek; ieder mens kan zien dat deze gok zó ontzettend verkeerd heeft uitgepakt. In 1989 hebben we de revolutie van ’68 ten grave kunnen dragen en na de moord op Fortuyn hebben we de overblijvende ‘undead’ definitief hun graf kunnen wijzen.

    Ik vind dit wel heel wezenlijk. Het is zeer zeker goed om je te verhouden met de tijdsgeest en om het goede ervan te behouden. Maar hoe weet je zeker dat je het goede behoudt en niet per ongeluk het kind met het badwater wegspoelt? (maar goed, dat is onze ‘running gag’😉 )

    Ik ben persoonlujk wel erg benieuwd naar je visie op de huidige verhoudingen in deze maatschappij. Ik zelf (samen met anderen) ben me eigenlijk alweer aan het voorbereiden op alles wat noodgedwongen hierna komt. Hen je het laatste rapport van het SCP gelezen? Het wordt niet beter, alleen maar minder. Eigenlijk voltrekt zich de voorspelling die in ‘Humanae Vitae’ al gedaan is.

    Misschien is dit wel goed leesvoer: http://www.amazon.com/The-Rise-Christianity-Sociologist-Reconsiders/dp/0691027498 Kijk naar onze maatschappij, of beter nog; kijk naar China; ‘History repeating’

  2. Reclusius schreef:

    Kortom; laat ik de paradox maar even benoemen, want wie geen gevoel heeft voor paradoxen, die zal het Christelijk geloof nooit kunnen begrijpen.

    Ja: secularisatie is een bedreiging die men zéér serieus dient te nemen. Tegelijkertijd is welke dreiging die het Christendom ook mag tegenkomen tegelijkertijd een uitdaging. Maar beide polen zijn waar en dienen allebei zéér serieus genomen te worden.

Geef een reactie

