“Missionair worden” of “worden wie ik ben”

Ja ik ga het over missie hebben. Een woord wat ik graag wil vermijden vanwege dubieuze ervaringen ermee uit het verleden. Maar ik heb het inmiddels een eigen invulling gegeven zodat ik het weer aandurf om het erover te hebben😉

Eigenlijk heb ik nooit iets met christelijke missie gehad. Ik had als niet-christen en als christen vaak grote moeite met de opdringerigheid die ik tegenkwam bij sommige zelfbenoemde evangelisten en voor het zeepkistje was ik veel te introvert. Soms kon ik het ook wel waarderen en kon ik er zelfs jaloers op zijn als mensen zo veel lef hadden. Ik had dat niet. Meestal niet.

Toen ik net christen was deed ik wel eens mee met een evangelisatie-actie van de kerk. Dat hoorde zo. Aan het eind van de middag had ik dan heel lang met één iemand staan kletsen, terwijl anderen zeer “effectief” vele mensen hadden geconfronteerd met de blijde boodschap. Zo concludeerde ik al vroeg dat dit dus niets voor mij was.

Wat ik wel had, was een diep gevoel dat ik anders was en nergens goed bij paste. Dit was al zo in mijn jeugd waarin ik als Rijnsburger een Katwijkse achternaam had. Ook kerkelijk hoorde mijn ouders niet bij de gangbare keuze tussen hervormd en gereformeerd. Toen ik christen werd was mijn afwijking gelegen in een afwijkende achtergrond vanuit een onchristelijke omgeving vol met dingen die voor veel mensen binnen de kerk vreemd waren. Altijd wel een aanleiding om mij dus anders te voelen😉 Ik beleefde dit als een voor- en een nadeel.

Ik had een enorme duidelijke overgang beleefd en daarin ook echt dingen meegemaakt die wel van God moesten zijn. Hier kon ik niet omheen. Dat was een markeringspunt die mij wel duidelijkheid gaf. “Toen dat, en nu dit!” Zoals in het prijzenwinnende programma “De Verandering” het vaste schema is😉 Maar door de snelle en ingrijpende verandering was er ook veel verwarring.

Er waren dan ook veel bizarre dingen die ik had meegemaakt. Daarom was ik erg geneigd om meer duidelijkheid te krijgen over de psychologische werkelijkheid. Dat had deels te maken met druggebruik, maar het ging ook verder dan dit. Deze dingen kon ik niet delen met veel mensen om mij heen. Ook in mijn denken merkte ik veel afwijkingen van mensen om mij heen. Ik had een enorme drive om alles te snappen en de realiteit van God was op dat moment zo vanzelfsprekend voor me. Daarbij had ik vanuit mijn “straatperiode” ook nog eens concrete ervaring met zonde, destructiviteit en tijdens mijn “overgang” ook met gevaren van een geestelijke vijand. Een ideale voedingsbodem om christelijk extremist te worden😉

Ik las veel in de bijbel die in die tijd enorm voor me ging leven. Bijna letterlijk! Mijn gebeden en mijn bijbellezen stonden in een dynamische verbinding met mijn dagelijks leven. Daar moest ik erg aan wennen omdat ik dit nooit had meegemaakt. Deze flow vormde een mysterieus geheel. En de liefde die ik daarin heb ervaren was ongekend.

Behalve de bijbel begon ik ook met het lezen van andere boeken, vaak moeilijke boeken op het terrein van de psychologie of de filosofie. Ik wilde meer cognitieve grip krijgen op mezelf en op de werkelijkheid die mij zo had verrast. Doordat ik hierin groeide, leerde ik veel over het menselijk functioneren, zodat ik pastoraal altijd goed uit de voeten kon. Dit paste ook bij mijn wat introverte karakter en daarom zag ik mijn toekomst eerder in het pastoraat liggen dan in het creatieve missionaire. In kerken en activiteiten kreeg ik dan ook snel een pastorale rol. Zo werd ik “bevestigd”.

Maar als ik nu terugkijk zit hieronder ook een stroom die later steeds duidelijker aan de oppervlakte kwam: Ik voelde mij verwant met mensen die er net buiten vielen. Niet alleen door pastorale problemen, maar op welke manier dan ook. Het bijzondere en afwijkende was juist mijn fascinatie.

Omdat ik zo afwijkend was of mezelf zo afwijkend vond heb ik ook altijd wat moeite gehad om mij verbonden te voelen met de mensen om mij heen. Hun gebruiken en gewoonten waren voor mij niet vertrouwd. Veel snapte ik ook niet. Ik vermoed dat dit deels te maken had met een erfenis van mijn vaderskant (dank je pa!🙂. Maar ook in de coffeeshop konden we ons flink afzetten tegen de burgerlijke moraal. Het gevoel om een buitenbeentje te zijn werd zo gecultiveerd.

Maar ik kan niet alles aan erfelijkheid en mijn eigenaardige karaktereigenschappen ophangen. Ook in de kerk merkte ik veel sociale reacties op, die onnodig mensen buiten de deur hielden. Veel cultureel gedoe – die mensen verheven als gebruiken van de Here God zelf – vormde zo een kloof met mensen die dit niet zo konden meemaken. Dit kwam ik ook veel tegen in mijn pastorale gesprekken met anderen.

Langzaam maar zeker kwam deze gevoeligheid ook bovendrijven bij een andere focus die ik kreeg met mijn werk bij de EO. Na jarenlang werk in de hulpverlening onder bijzondere mensen in Amsterdam stapte ik over naar de EO.  Daar kwam ik in een sfeer van programma’s maken voor iedereen vanuit een missionair perspectief. Dat vond ik aanvankelijk erg wennen. Ik wilde graag het goede delen met de mensen om me heen, maar ik was erg gevoelig voor opdringerigheid en voor allerlei subculturele (christelijke) dingetjes die eerder kloofvergrotend werkte dan verbindend. Daarbij voelde ik mij altijd tussen het wal en het schip vallen. Ik kon mij aardig handhaven omdat veel creatieve mensen om mij heen ook wel een prettige ruimte zochten op het christelijke erf. Daar heb ik veel van geleerd.

Ik had weinig met veel traditionele dingen van de kerk. Daar heb ik mij behoorlijk in verdiept door contacten en door studie. Zo heb ik deze leren waarderen, maar echt in mijn vezels zijn ze daarmee niet gekomen. Anderzijds had ik wel veel met allerlei breed culturele dingen zoals voetbal, tv en popmuziek en films. Dat zat pas echt in mijn vezels en dat is nooit weggegaan. Ik voel mij liever verbonden met mijn tijdgenoten, dan met de mensen uit vroegere tijden. Ook al kan dat ook een bijzonder verrijkende ervaring zijn.

Deze flow heeft mij langzaam maar zeker gebracht in de meer misionaire activiteiten, waar ik aanvankelijk geen goede gevoelens bij had. Hoewel ik missionair al een moeilijk woord vind, kies ik er hier toch maar voor. Liever hou ik het bij verbindend en inspirerend. Dat vind ik wat vriendelijker en minder zieltjeswinnerij. Dat staat me tegen, terwijl ik anderzijds ook iedereen wil laten delen in de rijke inhoud van het christelijke geloof in relatie tot Jezus. Daar lijkt me niets mis mee.  Maar daarbij merk ik ook veel bij andere mensen op wat mij dan weer kan inspireren. Dit spanningsveld is voor mij een uitdaging geworden.

Zo kon het dus gebeuren dat ik mezelf in de kerk altijd een randfiguur voelde, terwijl anderen mij soms zagen als een steunpilaar van de kerk.

Tegen wil en dank vanzelf kwam ik zo terecht op het missionaire terrein van de kerk. Daar waar de kerk zich vanuit haar eigen bronnen op een uitnodigende en behulpzame manier wil verbinden met de samenleving. En daar waar ik op een menselijke gebrekkige manier uitnodigend en behulpzaam wil zijn. Ook al kan ik die verschikkelijk grote werkelijkheid die voor sommigen in hun kleine hoofd heel helder is, maar moeilijk begrijpen. Dit hoort bij mijn zoektocht en bij mijn zwakgelovige kijk op christelijke missie.

Dit lijkt me een mooi inleiding op mijn volgende blog over mijn waardering voor Rob Bell.

3 thoughts on ““Missionair worden” of “worden wie ik ben”

  1. En je stuk lezende, zeg ik, wat ik eigenlijk tegen iedereen zeg; hoe dichter bij God, hoe meer mens ik word zoals ik bedoeld ben. En merk ik dat ik alleen maar meer mens kan zijn met en door de mensen om mij heen.

    • Achmed J schreef:

      Zie hoe de Godsnaam ‘Ik ben die ik ben en ik zal zijn die ik zijn zal’ verband kan houden met het adagium ‘worden wie je bent’.

Geef een reactie

