Overwint de liefde ook het debat over hemel en hel?

Zal de liefde ook het debat over hemel en hel overwinnen? Zal de kerk gastvrijer worden en haar boodschap aansprekelijker zonder af te doen aan waar ze voor staat? Zal de kerk ook meer betrokken worden op buitenstaanders en meer bereidwilligheid tonen om uit de eigen comfortzone te komen?

Goed dan! ik zal mij bekeren van mijn “hardnekkigheid”. Wanneer mensen de indruk krijgen dat ik het gesprek over Bell alleen maar op de voorwaarden wil die ik stel en daarbij anderen niet de ruimte gun die ze kiezen, wek ik een verkeerde indruk en slaat mijn passie wat door. En dat is niet mijn bedoeling. Zoals ik al eerder zei, is de binnenkerkelijke samenhang ook van belang voor de missionaire actie. Zonder dit is er geen missie mogelijk. Dus ik maak graag ruimte. Maar ik zal mijn ambivalentie niet helemaal onder de oppervlakte kunnen houden. Mijn bezorgdheid is hiermee niet weg.

Ter verduidelijking maak ik een onderscheid tussen inhoudsniveau en betrekkingsniveau van de communicatie. Het debat en de reacties tot nu toe gaan sterk in op het inhoudsniveau en zelfs op een gedeelte van de inhoud die Bell poneert. In mijn ogen ook niet het belangrijkste gedeelte van zijn boek. Dat wekt bij mij de indruk van een rookscherm. Als we dit terzijde kunnen schuiven hoeven we de rest van wat Bell zegt ook niet serieus te nemen, zodat we in de comfort-zone kunnen blijven van onze veilige zekerheden. Diskwalificatie van de boodschapper wordt dit genoemd. En dat vind ik een gemiste kans! Hoeze een evangelie-light? Bij Bell (bijbel😉 is de genade zeker niet goedkoop en blijft het verlossingswerk door Christus overeind. Ook het oordeel en zelfs de hel worden niet afgeschaft, Dus echt light kan het toch niet zijn. Ons in onze comfortzone houden lijkt me pas echt evangelie-light! Maar misschien ben ik nu te achterdochtig.

Daarom heb ik de nadruk willen leggen op het betrekkingsniveau. Beide zijn nodig voor heldere communicatie. Dus ook de inhoud mag van mij een plek krijgen, maar ik maak mij nog steeds bezorgd om het betrekkingsniveau. Maar dat laat ik nu maar even voor wat het is.

Er is uitgewisseld met organisatoren, uitgevers en gespreksleider en we hebben goed naar elkaar geluisterd. Henk Medema heeft nog een oproep gedaan tot een eerbiedig gesprek. En ik zie er naar uit om met Peter van Dijk van De Vuurbaak (Mark Galli) later in de kroeg af te spreken. Donderdagavond zal het allemaal “moeten blijken”.

Ook de reactie van Jaap onder mijn vorige post en soortgelijke reactie van mensen om mij heen, brengen mij ertoe om mijn punt af te ronden zodat ik optimaal en met voorzichtige hoop naar het debat kan toeleven. Ik hoop op veel liefde met veel wijsheid. De liefde die ik in Christus zie, verbindt mij immers met mensen binnen en buiten de kerk. Ik hoop dat deze drie kanten niet  worden losgelaten.

Ik had hier nog mijn visie willen toevoegen, maar daar zie ik nu vanaf. Het is nu tijd om te luisteren.

En ik zeg nogmaals dat ik een dogmatische discussie niet schuw, zeker niet wanneer er op betrekkingsniveau de intentie van “elkaar begrijpen en rechtdoen” aanwezig is. Dus voel je vooral vrij!🙂

Ik hoop en bid echt dat het ook de praktijk zal dienen en dat het tot meer liefde zal leiden.

Geef een reactie

