In drukke tijden weer geworteld raken…

30971_388278114584558_957311329_nHet heeft even geduurd, maar hier is dan toch weer een teken van leven in de vorm van een nieuw blogje. Ja, ik had het druk, maar niet te druk om een blog te schrijven. In de laatste vier maanden is er veel gebeurt en zijn er veel veranderingen.

In september ben ik actief betrokken geraakt bij een soort alternatieve kerkvorm genaamd De Lunch. Het bestond al een jaar, maar wij werden nu gevraagd om hierin actief deel te nemen. Samen met wat anderen denken we na en geven we vorm aan een manier van kerk-zijn die ook in ons dagelijks leven er op is gericht om iets te betekenen voor de nabije omgeving. We zijn hierbij gericht op Ede-Veldhuizen en omstreken.

Anders dan andere kerken hechten we iets minder aan traditionele christelijke vormen en willen we meer afstemmen met mensen om ons heen die minder hebben met de gangbare kerken of met het christelijk geloof. Dat betekent bijvoorbeeld dat we vanuit het gewone contact tot een goed gesprek willen komen. In het dagelijks leven, maar ook als we als kerk bij elkaar zijn. We hebben meer een gesprek dan een preek, meer een dialoog dan een monoloog. Ook wat betreft de liederen zoeken we naar verbinding. Voor een gezamenlijke visie zijn we in gesprek over Urban Expression.

Op eerste kerstdag vierden we met een bont gezelschap een bijzondere kerstlunch. Door de eenvoud en door de bijzondere mensen werd het een mooie ervaring. Binnenkort komt er een website waar ik naar zal verwijzen.

Onze andere kerk heeft ons hierin gesteund. We blijven daar nog gedeeltelijk betrokken. Voorlopig blijf ik nog coach bij de jongeren (18-23) aldaar, want deze goede contacten zijn me te waardevol om zomaar achter me te laten.

Ook ben ik sinds september voetbaltrainer van de DTS F9. Het team waar mijn jongste zoon in speelt. Met een interne trainingscursus ben ik hiermee ook actief geweest. Leuk om te doen, maar ook leuk dat ik nu even winterstop heb.

Verder ben ik voor mijn werk betrokken geraakt bij een nieuwe website van de EO. Dit noemen we dan een portal omdat er meerdere programma’s onder vallen. De naam van deze portal is eo.nl/geloven. Drie dagen per week hou ik het christelijke nieuws bij, schrijf ik soms een artikeltje of een recensie en begeleid ik onze inspirerende bloggers. Naast mijn werkzaamheden aan de portal maak ik nog steeds interviewfilmpjes met wetenschappers voor Zin in Wetenschap en bedenk ik één keer per week de uitdaging voor onze gast in Jouw Spiritualiteit Radio (elke zaterdag om 12:30 op radio 5).

Door mijn nieuwe klus bij de website moest ik erg wennen aan veel nieuwe dingen. Hoewel ik vol ideeën zat, kwam ik er niet meer aan toe om te bloggen.

Dus de vragen die ik in mijn vorige blogs opwierp laat ik niet zomaar liggen. Juist vanwege mijn nieuwe betrokkenheid bij De Lunch heeft het meer praktische waarde gekregen om bezig te zijn met vragen over wat mijn geloof nog voorstelt en wat het nu betekent in de dagelijkse praktijk. Deze uitdaging is voor mij nu al heel verrijkend geweest. Ik merk dat apologetiek en mijn inspiratie door Rob Bell hier prima op aansluiten.

Bijzonder genoeg heb ik niet de indruk dat we apologetiek zomaar aan de kant kunnen zetten. Ik merk dat er vragen leven bij mensen waar de apologetiek antwoorden bij zoekt. Ook al zijn deze antwoorden niet altijd bevredigend, het heeft iets om hierover in gesprek te zijn op een manier die je samen kunt delen. Mensen hebben nu eenmaal vragen naar het lijden in de wereld en naar het persoonlijke lijden. Hoe kunnen we dit nu rijmen met een liefdevolle God? Dit gaat verder dan hoofd-apologetiek en raakt ons diepere wezen met al onze verlangens en onze frustraties. Maar goede woorden kunnen hierbij ver komen als er goed contact is.

En zo merk ik dat hierin ook weer de praktische naastenliefde een vrij centrale rol blijft houden. Ik merk dat mensen boos kunnen zijn op God en ik merk dat er veel tussen mensen en God in kan staan. Tegelijkertijd merk ik ook dat wanneer een mens hulp nodig heeft en bezorgd is, hij toch ook weer snel geneigd kan zijn om te bidden tot God.

Ook uit eigen ervaring weet ik dat er veel tussen mij en God in kan staan, maar ik weet ook dat als ik daarmee naar God kan gaan er vanuit God weinig in de weg staat om contact met mij te hebben. Maar ik ben degene die dit niet altijd makkelijk vind.

En ook mijn drukke bezigheden kunnen soms in de weg staan in mijn relatie met God. Vaak ben ik dan veel te vluchtig en te gehaast. Ik kom niet makkelijk vanuit mijn eigen vragen bij God uit. Daarom wil ik deze dagen met minder werk, ook gebruiken om wat te onthaasten, te bezinnen en weer opnieuw spiritueel geworteld te raken. Zo hoop ik volgende week weer met een frisse blik en nieuwe energie het nieuwe jaar te beginnen.

Dat wens ik jou dan ook alvast toe.

3 thoughts on “In drukke tijden weer geworteld raken…

  1. Kees H schreef:

    Thx voor je nieuwe blog Ronald! Zonder je te spreken weet ik nu weer een beetje hoe het met je gaat. Veel zegen gewenst voor de Lunch, je werk, je prive en in je tijd met God!!! CU???

  2. Nu ken ik enorm veel Keezen, Kees. Zelfs mijn vader heet Kees. En van al die Kezen zijn er twee 2 Kees H. Maar ik heb een vermoeden, omdat er 1 op dit moment in het verre buitenland zit🙂 We zouden zeker nog afspreken. In januari moet dit ergens wel gaan lukken, denk ik. Het lijkt me enorm goed om even bij te praten.

    Dank voor al je wensen en voor jou natuurlijk niet minder goeds voor de komende tijd toegewenst. Ik denk dat het nog even duurt eer ik je tegenkom, dus we moeten maar even mailen met wat voorstellen.

    groetjes,

    Ronald

  3. Tja, en wie was ook al weer Spoorzoeken? Op Twitter Varia61.🙂 We spraken elkaar gister in de Zuiderkerk te Hilversum. Vriend Maarten was blij met het magazine van De Spil, zo liet hij ons weten. Ik zal hem nog even op jouw blog wijzen, want jullie zijn praktisch buurtgenoten. We kwamen er niet aan toe vandaag naar de kerk te gaan. Verbonden zijn met mede-christenen is erg belangrijk, maar voor je het weet raak je in de ‘bad habit’ kerk te skippen. We moeten er ook een hele reis voor maken. Werk voor mij is tegenwoordig ook intensiever dan de afgelopen jaren. OOk leuk Jos Douma gesproken te hebben. Zijn nadruk op persoonlijke spiritualiteit is ook een belangrijke stem in deze vermoeienede tijden.
    Met een vriendelijke groet, Paul

Geef een reactie

