Zwakgeloven zomer-update

Afgelopen jaar is het hier erg stil geweest op mijn blog.  Zelf heb ik weinig stil gezeten, maar ik kwam er moeilijk toe om dit te delen in blogvorm. Er was te veel onduidelijkheid, er ging veel inspanning zitten in andere dingen en zo kwam ik er niet aan toe om mijn blog van updates te voorzien. Ook op twitter werd ik wat rustiger.

Nu, zo aan mijn begin van de zomervakantie wil ik de balans opmaken en kan ik er iets van delen op mijn blog.  Sommige dingen heb ik nog niet op mijn twitter of facebook gedeeld omdat ze wat meer toelichting nodig hadden dan de daar toegestane tekens. Dus vandaar doe ik een update op deze plek. Zo wordt het een soort van nieuwsbrief zonder de vraag naar een financiele bijdrage😉

Aan het begin van dit seizoen was er een verandering waar hier ik al eerder over schreef. Wij zijn als gezin betrokken geraakt bij De Lunch, een soort van kerk voor de buurt.  Dit paste heel goed in ons voornemen om op een buurtgerichte manier vorm te geven aan ons geloofsleven waarin we naastenliefde praktisch handen en voeten willen geven. Op dit moment zijn we daar actief in de organisatie en genieten we van de dingen die we daar meemaken. Op een eenvoudige manier vanuit ons geloof in contact raken met mensen om ons heen voor ontmoeting en behulpzaamheid.

Met dank aan redacteur Bram Wisse

Bram Wisse – De Edese Post 3 juli 2013

Ik heb getwijfeld om ook mijn coachfunctie bij de 18-23 jongeren bij de baptistengemeente Op Doortocht te stoppen, maar heb dit niet gedaan. Ik doe dit met veel plezier en kan het er allemaal (nog) vrij goed naast doen. Ook het gegeven dat Op Doortocht ons steunt bij onze betrokkenheid bij De Lunch werkt hier positief in mee.

Verder was er ook veel te doen rondom De Spil waar ik betrokken ben als vrijwilliger. Directeur Victor van Heusden zal binnenkort vertrekken en ook voor de locatie van de activiteiten zijn we op zoek naar iets nieuws. Ook dit is een nieuw avontuur voor De Spil.

Naast deze sporen was het grootste bestanddeel van mijn tijd mijn werk bij de EO. Ik werkte aan enkele leuke klussen, zoals Zin in Wetenschap en Jouw Spiritualiteit, maar dit was niet genoeg om al mijn EO-tijd te vullen. Daarom ging ik voor drie dagen bij de webportal aan de slag. Met een leuk team van collega’s werkte ik zo aan het opzetten van www.eo.nl/geloven Ik was al betrokken vanaf het begin en zette hierbij vooral in om de website ook voor onkerkelijke mensen toegankelijk te maken. Datgene wat we meestal missionair noemen. Of dit voldoende is gelukt kun je zelf bekijken op de website. Ik mocht veel van onze bloggers begeleiden en zelf ook wat recensies en artikeltjes maken.  Leuk om te doen, maar uiteindelijk werd dit alles iets waar ik mezelf en mijn passie te weinig in kwijt kon. Mede hierdoor liep het moeizamer dan ik hoopte en stopte de klus vrij spontaan in februari dit jaar.

Omdat de twee andere klussen te weinig waren voor een volle werkweek kwam mijn vertrek bij de EO in beeld. Deze gesprekken vroegen veel van mijn energie omdat ik ook bezig ging met het zoeken naar een nieuwe route voor mijn toekomst. Ik volgde wat opendagen en studiedagen en kreeg steeds meer de indruk dat ik in de richting van docent Godsdienst en levensbeschouwing moest gaan.  De inhoud komt ook dichtbij theologie en filosofie en heeft al langer mijn interesse. Het werken met jongeren doe ik ook alweer wat jaren. Dus zo ontstond er een nieuwe route waarbij ik ook praktisch veel moest verkennen en regelen. Uiteindelijk werd het (via de CHE) toch de Universiteit van Utrecht en wel de richting voor zij-instromers: Godsdienst en levensbeschouwing, educatie en communicatie (eerste graads). Een gesprek met de coördinator van de opleiding gaf de doorslag en maakte me enthousiast.

Bij dit alles raakte ik ook in gesprek met de Unie van Baptisten en reageerde ik op een vacature voor een coach jongerenwerk. Iemand die plaatsneemt in het missionaire team van de landelijke koepel en daarbij als een coach het lokale jongerenwerk bijstaat. Dit leek mij wel passen bij mij en bij mijn nieuwe route. Vanwege de parttimefunctie, leek het goed te combineren is met mijn studie. En zo ging ik de procedure in en werd ik uiteindelijk voor de functie gekozen. Het viel op een bijzondere manier samen.

Omdat er nog veel gesprekken lopen en er nog veel besproken moet worden over de invulling en de voortgang, kan ik verder nog niet veel zeggen. De planning is dat ik in september begin met mijn studie en met mijn werk bij de Unie van Baptisten. Voor de EO zal ik dan minder werken en tegen het eind van dit jaar afscheid nemen. Na 15 jaar vol van boeiende en leerzame momenten, contact met inspirerende collega’s, werken aan mooie programma’s en projecten en zeker niet zonder moeilijke momenten stoppen mijn werkzaamheden bij de EO.

Op deze manier kan ik terugzien op een bijzonder seizoen. Ik heb veel gehad aan inspirerende gesprekken met mensen om mij heen. Juist in deze periode waarin ik zelf vaak door de bomen het bos niet meer zag en werd geconfronteerd met mijn zwakte, heb ik gemerkt hoe belangrijk het is om vrienden te hebben die mij steunen en behulpzaam zijn. In dit alles heb ik ook gezien dat God door alles heen goed voor mij is. Op deze manier werd het een leerzame tijd en heb veel zin in het nieuwe avontuur.

Hopelijk geeft deze duidelijkheid mij ook weer wat meer ruimte voor het bijhouden van mijn blog. Afgelopen jaar heb ik veel geleerd over het kerk-zijn voor de mensen om me heen. Op dit moment lees ik mij in over jongerenwerk en heb ik als vakantielectuur o.a. het boek “Bono over Bono”. Hij was één van de belangrijke inspiratoren in mijn leven. Meer nog vanwege zijn visie dan vanwege zijn muziek. Het boek “Walk on” was voor mij ook al inspirerend, omdat het liet zien hoe Bono (en U2) leefde vanuit christelijke bron zonder terecht te willen komen in de “christelijke getto”, zoals zij dit zelf noemden. En aan deze rand voel ik mij zelf ook altijd het meest thuis. En met mijn nieuwe route lijkt het erop dat ik mij veel met deze rand zal bezighouden.

2 thoughts on “Zwakgeloven zomer-update

  1. Guus Buitelaar schreef:

    Hoi Ronald,

    Wow zeg wat ben jij lekker bezig! Alsof alle stukjes op hun plaats vallen. Ik had je net een mail gestuurd met de vraag hoe het er zo allemaal bij staat maar toen zag ik je bericht op facebook en een link naar je blog. Dus nu ben ik weer up to date. Maar het lijkt me wel leuk om het ook nog een keer live te horen.

    Nou ik wens je alvast heel veel succes toe met alle goede en mooie plannen en je nieuwe wegen.

    Guus

Geef een reactie

