Update zwakgeloven 2014

IMG_4049Het heeft even geduurd, maar hier ben ik dan weer.

In sommige periodes kun je beter even een tijdje zwijgen. Zeker als het stormt en er op elk moment weer andere gedachten en gevoelens aanwezig zijn. Dan is het lastig om weer iets van stabiliteit te voelen en woorden te vinden voor dat wat ik meemaak. Schrijven vraagt blijkbaar toch om een stabiliteit of een continuïteit, ook al is het maar een zwakke continuïteit.🙂

Er hebben nogal wat ingrijpende veranderingen plaatsgevonden die ik hier met jullie zal delen.

 

In december ben ik – na 15 jaar ‘trouwe dienst’ – gestopt met mijn werkzaamheden bij de EO en in september begonnen bij de Unie van Baptistengemeenten in NL als coach jongerenwerk. Daar maak ik deel uit van een Missionair Gemeente Opbouwteam waarin ik verantwoordelijk ben voor (missionair) jongerenwerk. Met dit team ondersteunen wij lidkerken en werken we samen met andere kerkelijke organisaties als de Evangelische Alliantie, Youth For Christ, Urban Expression etc.

Dit roept bij mij beelden op van een A-team dat zwakkeren te hulp schiet en reddingsacties onderneemt tegen de boze onderdrukkers. Met of zonder zelfgebouwde pantserwagen. En als ik dan een personage moet kiezen, ben ik graag de malle Murdoch of Hannibal met de plannen en de sigaar. Maar dit brute geweld lijkt me niet iets voor zwakgeloven en staat ook ver van de praktijk van mijn nieuwe job😉

De spiritualiteit binnen de UvB bevalt me erg goed. De navolging van Jezus en het congregationalistische karakter van de baptisten maakt het tot een dynamische organisatie waarin er veel minder top of bottom is en je directer aanspreekbaar bent op je persoonlijke verantwoordelijkheid. Dat geldt ook voor onze verhouding tot de lidkerken die onderling interdependent zijn. Zo zie ik een mooie mix van betrokkenheid in het midden van afhankelijk en onafhankelijk. En dit werkt op een aangename manier door in de onderlinge verhoudingen. En dat maakt de spiritualiteit binnen de UvB voor mij erg aansprekend en motiverend. Het lijkt me een uitdaging om dit te kunnen delen met jongerenwerkers en jongeren.

Daarnaast ben ik dit seizoen ook begonnen met een studie aan de Universiteit van Utrecht. Mijn studie valt onder ‘religious studies’ of de faculteit Geestewetenschappen en is een mix van theologie, filosofie, religie/levensbeschouwing en religieuze vorming/didactiek. De eerste-graads lesbevoegdheid wordt daarmee ook verkregen.  Maar dat duurt nog drie jaar. Eerst een aansluitingsjaar (premaster) en dan een inhoudelijk- en een didactisch jaar. Ik ben net in de afronding van de cursus ‘waarheid en autoriteit’ en zit midden in mijn paper over filosofische waarheid in het christelijk geloof. De cursus was een verkenning over filosofische waarheid van de oude Grieken tot nu en over de werking van autoriteit/waarheid bij de grote wereldreligies. Razend interssant en zeker iets voor straks op mijn blog.

Dus mijn nieuwe richting ligt voor een groot deel in het verlengde van mijn eerdere ontwikkeling en ervaring. Jongerenwerk, agogiek, filosofie, religie etc. Didactiek is een nieuwe factor in het geheel. Het mediawerk blijft nog af en toe aanwezig als het om directe doeleinden gaat voor mijn werk bij de UvB.

Ook voel ik me nog erg thuis bij De Lunch. Onze ‘kerk’ voor de wijk. Erg mooi om samen op te trekken, dingen delen over ons leven en onze zoektocht in (on)geloof  met een verscheidenheid aan mensen.

Op dit moment ben ik erg tevreden als ik terugkijk op het proces en op de stappen die ik heb gemaakt. Ook ben ik blij dat ik de EO op een prettig manier achter mij heb kunnen laten. Hier had ik niet veel langer mee moeten wachten. Het afscheid was goed en persoonlijk en de goede contacten zullen blijven.

Of het vanaf nu allemaal zal gaan lukken en hoe het verder gaat is nog een groot avontuur, maar ik heb de indruk dat het bij me past en dat krijg ik ook terug van wijze mensen om mij heen.

Maar deze maanden hebben me ook veel energie gekost en soms was met hangen en wurgen (niet letterlijk dan). En ook mijn gezondheid hield niet altijd veel over. Het kostte me veel energie om snel om te schakelen en oriënteren; beginnen met mijn nieuwe baan en vooral veel geregel en geplan rondom mijn studie. En dat allemaal tegelijkertijd. In november had ik naast mijn gezinsleven nog minstens drie actieve lijnen naast elkaar lopen, waardoor ik in december er ook behoorlijk doorheen zat. Ik heb het gevoel dat ik nu eindelijk meer ruimte krijg en dat ik voorzichtig weer iets meer energie verzamel.

En dan wordt het tijd om weer met mijn blog te beginnen.

Zelfs na dit alles en zelfs na mijn colleges ‘waarheid en autoriteit’ is ‘zwakgeloven’ nog steeds de term waar ik me bij thuis voel. Misschien nog wel meer dan voorheen en met een kleine ontwikkeling die ik door mijn vertrek bij de EO, alle colleges en gesprekken heb doorgemaakt.

Het postmodernisme mag dan misschien volgens sommige academici niet beklijven, een zekere vorm van relativisme lijkt me hardnekkig en breed aanwezig. Dit zie ik ook  in de voorzichtigheid op welke manier men zeker denkt te zijn van overtuigingen en de behoefte om ruimte te laten als met het over waarheid heeft. Dit wil ik graag waarderen als een positieve vorm van verzwakking door afnemende ‘objectiviteit’ en toenemende ‘subjectiviteit’ in de sfeer van zwakgeloven. Daarbij zie ik nog volop kansen om deze verzwakking vanuit de centrale betekenis van de (naasten)liefde in te vullen. Want ik ben nog steeds van mening dat deze ‘charitas’ niet voor verzwakking vatbaar is. Integendeel! Deze uitdaging ligt niet alleen buiten mij maar ook in mijzelf.

Dus ik hoop dat we de draad weer kunnen oppikken en dat ik onderweg wat reisgenoten tegenkom waarmee we inspirerend kunnen uitwisselen. Ik heb goede hoop!

Geef een reactie

